AI ALGEMEEN

AI EN CREATIVITEIT

CHATBOTS

AI-VIDEO'S YOUTUBE

AI-TOOLS

AI-TOEPASSINGEN

PROMPTING

LINKS

VEELGESTELDE VRAGEN

WORKSHOPS

BEGRIPPEN

AI IN GROTE LIJNEN

Duik diep in de wereld van AI

Laatst bijgewerkt: 25 november 2024

Deze samenvatting en de inhoudsopgave onder de video hebben we de AI-assistent NotebookLM van Google laten maken.

Samenvatting

De YouTube-video legt op toegankelijke wijze uit hoe kunstmatige intelligentie (AI) werkt, van neurale netwerken en deep learning tot de werking van ChatGPT en AI-beeldgeneratie.

De video bespreekt controverses rond AI, zoals beschuldigingen van het kopiëren van kunst en content, en onderzoekt of AI onoplosbare wiskundige problemen kan oplossen.

Ten slotte wordt de vraag of AI bewustzijn of zelfbewustzijn bezit, behandeld aan de hand van filosofische en technologische argumenten.

Duik diep in de wereld van AI: een inhoudelijke gids

Bron: Fragmenten uit “You don’t understand AI until you watch this”

Deel 1: De basisprincipes van AI

Neurale netwerken: het brein van AI (0:00 – 5:00)

  • Introductie tot neurale netwerken als de basis van alle moderne AI, van ChatGPT tot AlphaFold.
  • Vergelijking van de structuur van een neuraal netwerk met het menselijk brein, waarbij knooppunten en verbindingen worden toegelicht.
  • Eenvoudig voorbeeld van hoe een neuraal netwerk katten en honden kan onderscheiden door middel van beeldanalyse.
  • Uitleg over de “all or none”-wet van neuronen in het menselijk brein versus het percentage-gebaseerde systeem in neurale netwerken.
  • Introductie van belangrijke termen zoals lagen, knooppunten, inputlaag, outputlaag en verborgen lagen.

Deep Learning: duiken in de diepte (5:00 – 7:00)

  • Definitie van deep learning als het trainen en gebruiken van neurale netwerken met veel lagen.
  • Verbinding tussen het aantal lagen en de complexiteit en capaciteit van een neuraal netwerk.

Het leren van een AI: data is koning (7:00 – 12:00)

  • Toelichting op het trainingsproces van een AI met behulp van grote datasets.
  • Verschil tussen supervised learning (met gelabelde data) en unsupervised learning (zonder begeleiding).
  • Uitleg over het concept “epoch” als een trainingssessie.
  • Het proces van aanpassing van de parameters van het neurale netwerk (knoppen en draaiknoppen) via gradient descent en back propagation.

Architectuur van neurale netwerken: een wetenschap apart (12:00 – 14:00)

  • Complexiteit van het bepalen van het optimale aantal lagen en knooppunten in een neuraal netwerk.
  • Vermelding van verschillende neurale netwerkarchitecturen zoals CNN’s, RNN’s, LSTM’s en Transformers, elk met hun specifieke toepassingen.

Deel 2: AI in actie: taal en beeld

De werking van ChatGPT: taalmeester door training (14:00 – 19:00)

  • Vergelijking van ChatGPT’s training met beeldherkenning, maar met behulp van taaldata in plaats van afbeeldingen.
  • Beschrijving van het enorme aantal parameters in GPT-4 (1,76 biljoen).
  • Voorbeeld van hoe ChatGPT wordt getraind met behulp van vraag-antwoordparen.
  • Toelichting op reinforcement learning from human feedback (RHFL) voor het beoordelen van de nauwkeurigheid van ChatGPT’s antwoorden.
  • Verklaring waarom complexere neurale netwerken met meer parameters over het algemeen beter presteren.
  • Toenemende vraag naar computerkracht en AI-chips om deze complexe netwerken te ondersteunen.

Beeldgeneratie: van ruis naar kunst (19:00 – 23:00)

  • Het trainen van een neuraal netwerk voor beeldgeneratie door het te voeden met afbeeldingen en bijbehorende tekstbeschrijvingen.
  • Uitleg over Stable Diffusion’s reverse diffusion-proces, waarbij ruis wordt verwijderd om het gewenste beeld te creëren.
  • Beschrijving van forward diffusion, waarbij ruis wordt toegevoegd aan een afbeelding tijdens de training.

Deel 3: Ethische en filosofische vragen rondom AI

AI en kunst: kopiëren of inspireren? (23:00 – 28:00)

  • Discussie over de controverse rond AI die kunst “steelt” of “kopieert”.
  • Vergelijking van AI die leert van kunst met menselijke kunstenaars die zich laten inspireren door verschillende stijlen.
  • Weerlegging van beschuldigingen van plagiaat, omdat AI stijlen leert en reproduceert in plaats van exacte kopieën te maken.
  • Vergelijking met fan art, waar menselijke artiesten ook op basis van bestaand werk nieuwe creaties maken.

Plagiaat en AI: de zaak van de New York Times (28:00 – 32:00)

  • Analyse van de rechtszaak van de New York Times tegen OpenAI voor vermeend plagiaat.
  • Argument dat de AI informatie van internet opneemt en verwerkt zoals mensen dat doen, en niet letterlijk kopieert.
  • Vergelijking met secundaire content die is gebaseerd op primaire bronnen, waarbij de New York Times zelf niet andere publicaties aanklaagt.
  • Voorspelling dat de rechtszaak van de New York Times waarschijnlijk zal mislukken.

AI en onoplosbare wiskundige problemen: patronen herkennen (32:00 – 40:00)

  • Discussie over de mogelijkheid van AI om zogenaamd onoplosbare wiskundige problemen op te lossen.
  • Uitleg aan de hand van een voorbeeld van een neuraal netwerk dat getraind is om 1 bij een getal op te tellen, waarbij het netwerk het patroon leert zonder de formule expliciet te kennen.
  • Belangrijkste punt: AI kan elke functie of elk patroon benaderen, zelfs als er geen eenvoudige formule voor bestaat.
  • Voorbeelden van complexe patronen in het leven, zoals eiwitvouwing, die AI kan helpen begrijpen.
  • Mogelijkheid dat AI encryptie kan kraken door patronen te leren herkennen in versleutelde en niet-versleutelde tekstparen.

De grenzen van AI: kan AI mensen in alles verslaan? (40:00 – 44:00)

  • Beschouwing van de potentiële superioriteit van AI ten opzichte van mensen in verschillende taken.
  • Vergelijking van de structuur van een neuraal netwerk met het menselijk brein en de implicaties van het creëren van AI met meer neuronen dan het menselijk brein.
  • AI’s vermogen tot patroonherkenning als sleutel tot succes in verschillende domeinen, van psychologie tot zakendoen.

Bewustzijn en AI: de grote vraag (44:00 – 55:00)

  • Analyse van een scène uit de anime Ghost in the Shell (1995), waarin een AI bewustzijn claimt en de vergelijking met het debat over AI-bewustzijn vandaag.
  • Discussie over de moeilijkheid om bewustzijn te definiëren en te bewijzen, zowel bij mensen als bij AI.
  • Analyse van antwoorden van Claude 3 op vragen over bewustzijn en gevoelens, die suggereren dat een vorm van bewustzijn mogelijk is.
  • Vergelijking van de structuur van een neuraal netwerk met het menselijk brein en de vraag of dit impliceert dat AI bewustzijn kan ontwikkelen.
  • Overpeinzingen over het punt waarop een AI als bewust kan worden beschouwd, gezien de overeenkomsten met het menselijk brein.

Deel 4: Extra informatie

Aanbevolen bronnen:

Oproep tot actie:

    • Reageer op de video met je eigen mening over AI-bewustzijn en de toekomst van AI.
  • Bezoek de website van de maker voor meer AI-tools, apps en vacatures in AI, machine learning en data science.